Autor |
Wiadomość |
cycekorba
|
Tytuł: jakie opony wybrać Napisane: So lip 31, 2010 4:19 pm |
|
Dołączył(a): Śr lip 28, 2010 6:04 pm Posty: 9
|
Witam
Niedługo wyjeżdżam na małe wakacje. W planach jest chorwacja później czarnogóra, albania i powrót przez serbię i rumiunię.
Obecnie założone mam pirelli scorpion w całkiem niezłym stanie. Teraz pojawia się moje pytanie czy przed trasą założyć kostkę (mam załatwione TKC za 680zl) czy pozostać przy obecnie założonych oponach.
W albanii zechcemy troche poendurzyć.
|
|
Góra |
|
|
motoartur
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: So lip 31, 2010 6:10 pm |
|
Dołączył(a): Pn cze 16, 2008 11:07 am Posty: 1430
|
Jeżeli Wasza trasa to 99% asfalt to szkoda TKC-80. Scorpiony są przeznaczone na asfalt i lekki szuter.
|
|
Góra |
|
|
pitersc
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: So lip 31, 2010 8:28 pm |
|
Dołączył(a): Cz lip 15, 2010 10:33 am Posty: 75 Lokalizacja: Michałowice
|
Heyka - wczoraj kupiłem Metzler Enduro Sahara 3. Dziś zrobiłem na nich 300km w następujących warunkach: 1. Trasa, miasto - suchy asfalt, składanie moto w zakrętach. 2. Jak wyżej tyle, że w ulewie 3. Szutry, ścieżki leśne 4. Głęboki kopki piach, zjazdy, podjazdy 5. Jak wyżej tyle, że po deszczu, błoto po kolana, kałuże itp Doznania: Wg mnie nie ma lepszej opony z tak dobrym kompromisem on i off. Moje doznania: 1. Ideał - czułem się jak na oponach typowo asfaltowych - jedyne co może estetą przeszkadzać to trochę je słychać - moto składa się bez problemu w zakrętach tyle ile kierownik ogarnie i jeszcze więcej. 2. Również bardzo dobrze, nie szalałem, ale jechałem szybko i kontakt cały czas był wzorowy - w hamowaniu, w zakręcie jak i przy mocnym przyśpieszaniu. 3. Świetnie - jak ktoś ogarnia to można jechać bardzo szybko i pewnie. 4. Od razu czuć, że nie są to jednak kostki, ale ku mojemu wielkiemu zdziwieniu naprawdę dają radę - idą do przodu, nawet jak się przykopią to ładnie pracują i pozwalają wyjechać motocyklem nawet mocno przykopanym. 5. Jak wyżej - czuć różnicę, ale również o dziwo moto szedł na nich do przodu bez żadnych oporów - nie wiem jak to możliwe, że się nie wyglebiłem bo moto chodził na wszystkie strony, ale tylna guma cały czas elegancko oczyszczała się z błota i ciągnęła do przodu. Przednia opona natomiast szybko się zaklejała i nie chciała się tak łatwo oczyścić tak więc przód mocno latał. Jestem pewien, że dla 50/50 są bardziej uniwersalne niż TKC i z ręką na sercu Ci je polecam - next time też ja założe. [ img ][ img ]
|
|
Góra |
|
|
akcent
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 12:26 am |
|
Dołączył(a): So mar 07, 2009 8:34 pm Posty: 1089
|
Miałem Sahary3, również na F650, zrobiłem na nich kilkadziesiąt odcinków 300 kilometrowych. Nie podzielam entuzjazmu poprzednika o ich wysokich walorach. Ani to rewelacyjne gumy on, w błotnistym off przód chodzi własna drogą, ceny nie są również porażająco niskie. Przeciętne, solidne, uniwersalne opony, jakich wiele.
|
|
Góra |
|
|
AdvHP2rider
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 3:47 am |
|
Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 9:02 pm Posty: 3777 Lokalizacja: Wrocław
|
tez blizej mi po tescie tych opon do slow akcenta niz "entuzjasty" slabe na mokrym, nie w bloto, wg mnie tkc sa bardziej uniwersalne i b.przyczepne w w/w warunkach 1. 0,5 :0 - podobne zachowanie (z malym wskazaniem na Sahary) 2. 0:1 - dla tkc 3. 0:1 - dla tkc 4. 0:1 - dla tkc 5. 0:0,5 - dla tkc (obie opony nie sa dobre w blocie, ale tylna tkc latwiej oczyscic przegazowkami)
b.subiektywny wynik 3,5 : 0,5 dla tkc
|
|
Góra |
|
|
pitersc
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 10:16 am |
|
Dołączył(a): Cz lip 15, 2010 10:33 am Posty: 75 Lokalizacja: Michałowice
|
akcent napisał(a): Miałem Sahary3, również na F650, zrobiłem na nich kilkadziesiąt odcinków 300 kilometrowych. Nie podzielam entuzjazmu poprzednika o ich wysokich walorach. Ani to rewelacyjne gumy on, w błotnistym off przód chodzi własna drogą, ceny nie są również porażająco niskie. Przeciętne, solidne, uniwersalne opony, jakich wiele. Entuzjasta - w sumie trafnie :lol: Oczywiście biorę poprawkę na fakt, że nigdy nie jechałem na TKC - oczywiście obiektywizm pełny będę mógł wyrazić dopiero po porównaniu obu kompletów - póki co jedynie mogę skupiać się na wrażeniach z jazdy na Saharach... Co do przodu to zdjęcie wszystko wyjaśnia - zalepia się jak cholera i nie chce się oczyścić przez co moto dość mocno lata. Czy przód TKC zachowuje się lepiej pod tym względem ? A czy możecie koledzy podzielić się opinią w szczególności na suchym on odnośnie sahary i tkc nieco szerzej ? Pytam gdyż jeździ mi się naprawdę świetnie, a powierzchnia styku w kostce mimo iż nie jeździłem automatycznie skłania mnie ku gorszemu kontaktowi z podłożem ? Bo jeżeli rzeczywiście różnica w on jest minimalna w co ciężko będzie mi uwierzyć dopóki nie będzie mi dane na nich pojeździć a w off ogromna to rzeczywiście w takich okolicznościach tkc wyda się bardziej sensownym wyborem jeżeli chodzi o kompromisy. Wybrałem sahary gdyż jestem dopiero początkującym entuzjastą i wiadomo że kuku na on mocniej boli (z reguły) dlatego też poszukiwałem zestawu kompromisowego - dobre zachowanie na asfalcie oraz dobry kompromis jazdy w off (oczywiście off przez małe o) - wydawało mi się, że dobrze wybrałem, ale jeżeli różnica w jeździe na tkc po suchym on jest prawie żadna to być może następny komplet będzie kostką. Generalnie moje dodatkowe obserwacje to: - off jest dużo ciekawszy niż on (w sumie on chyba będzie mi służył jedynie jako dojazd do off) - błotko, piasek itp strasznie wciągają (dosłownie i w przenośni) - niestety gleby się nie uniknie to tylko kwestia czasu - moto takie jak Dakar jest wg mnie za ciężkie oraz ma za wysoko środek ciężkości do takich zabaw, ale nie marudzę - wszystko jest do ogarnięcia. Pytanie dodatkowe żeby nie zaśmiecać innych wątków - czy powinienem kupić osłony na lagi gdyż strasznie ubłocone są za każdym razem i martwię się czy im nie szkodzę ? Czy mycie karcherem po takich zabawach (oczywiście z głową) jest do przyjęcia - pytam gdyż niektórzy straszą okropnie przed tym, że karcherem sobie elektrykę rozwalę itp ? Generalnie nawet nie wyobrażam sobie jak to można domyć czymś innym....
|
|
Góra |
|
|
cycekorba
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 11:53 am |
|
Dołączył(a): Śr lip 28, 2010 6:04 pm Posty: 9
|
ok dzięki za odpowiedzi, po przemyśleniach stwierdzam ze wezmę ze sobą tkc na przód i wymienię sobie gdzieś w Dubrowniku przed samą Czarnogórą.
pozdro
|
|
Góra |
|
|
akcent
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 2:22 pm |
|
Dołączył(a): So mar 07, 2009 8:34 pm Posty: 1089
|
pitersc napisał(a): Oczywiście biorę poprawkę na fakt, że nigdy nie jechałem na TKC ... Wybrałem sahary gdyż jestem dopiero początkującym entuzjastą. A wcześniej było pitersc napisał(a): Jestem pewien, że dla 50/50 są bardziej uniwersalne niż TKC i z ręką na sercu Ci je polecam. Ktoś zadaje pytanie, czyta odpowiedzi, jak widać wziął te opinie pod uwagę, by na małych wakacjach poendurzyć po Albanii. Czy wiesz co to jest odpowiedzialność za własne słowa?
|
|
Góra |
|
|
pitersc
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 3:46 pm |
|
Dołączył(a): Cz lip 15, 2010 10:33 am Posty: 75 Lokalizacja: Michałowice
|
pitersc napisał(a): akcent napisał(a): A czy możecie koledzy podzielić się opinią w szczególności na suchym on odnośnie sahary i tkc nieco szerzej ? Pytam gdyż jeździ mi się naprawdę świetnie, a powierzchnia styku w kostce mimo iż nie jeździłem automatycznie skłania mnie ku gorszemu kontaktowi z podłożem ? Bo jeżeli rzeczywiście różnica w on jest minimalna w co ciężko będzie mi uwierzyć dopóki nie będzie mi dane na nich pojeździć a w off ogromna to rzeczywiście w takich okolicznościach tkc wyda się bardziej sensownym wyborem jeżeli chodzi o kompromisy.
w takim razie wróćmy do punktu wyjścia - gdybyś odpowiedział na powyższe pytanie wiele by się wyjaśniło i być może moja pewność została by zachwiana. Dalej uważam, że kostka na asfalcie będzie gorsza (mniej bezpieczna) niż opona np typu sahara - nie muszę tego chyba tłumaczyć ? Gleba na drodze - hmmm chyba gorsza niż na piachu (z reguły) Dalej uważam, że dyskusja ta to kwestia kompromisu i tyle. A co jeżeli na kostce fajnie poendurzą, ale na mokrym asfalcie ktoś walnie porządną glebę ? (pffffuj odpukać) - wnioskuję, że kolega jeszcze na kostkach nie jeździł... Zawsze biorę odpowiedzialność za swoje słowa - również i tym razem na podstawie swoich doznań jazdy na saharach - świetnie się sprawują na drodze a i w endurzeni jest lepiej niż się spodziewałem i dlatego je poleciłem. (w pełni świadomy swoich słów gdyż trochę poendurzyć to nie brzmi jak 50/50 i uznałem, że mój typ będzie odpowiedni). Sam napisałeś że są to uniwersalne opony, więc wydają się bardzo odpowiednie dla zadanej sytuacji. Chyba, że okaże się, że trochę poendurzyć będzie niezłym offem. Oczywiście można postawić jeszcze stos pytań: co to znaczy poendurzyć, ile z ich wycieczki to asfalt a ile to off itd itd i wtedy lepiej precyzować wartościowe odpowiedzi. pzdr
|
|
Góra |
|
|
akcent
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 4:02 pm |
|
Dołączył(a): So mar 07, 2009 8:34 pm Posty: 1089
|
pitersc napisał(a): wnioskuję, że kolega jeszcze na kostkach nie jeździł... Jak sądzę to było pytanie do mnie?. Poczytaj choćby kilka moich relacji a znajdziesz odpowiedź, choćby z ostatniego wypadu http://www.advrider.pl/viewtopic.php?f=7&t=6236 , DRZ-ta obuta w Not use for highway, ździebko więcej zrobiłem na kostakch po asfaltach niż wspomniane 300km. Jeśli nigdy nie piłem wina kalifornijskiego to nie ośmielę się napisać że Bordeaux jest lepsze- tak rozumiem odpowiedzialność za własne słowa. Wracając do tematu. Sahary to mogą być opony 50/50, pod warunkiem że off zdefiniujemy jako twarde szutry. Jakiekolwiek błoto, wilgoć i tył zrywa przyczepność. Taniej i korzystniej trakcyjnie jest w tym wypadku zastosować Mitasa E-09 jako tylna opona, zostawiając Saharę z przodu. Takie budżetowe rozwiązanie kilkakrotnie testowałem w Karpatach na różnych motocyklach (turystyczne enduro)
Ostatnio edytowano N sie 01, 2010 4:16 pm przez akcent, łącznie edytowano 1 raz
|
|
Góra |
|
|
pitersc
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 4:11 pm |
|
Dołączył(a): Cz lip 15, 2010 10:33 am Posty: 75 Lokalizacja: Michałowice
|
akcent napisał(a): pitersc napisał(a): wnioskuję, że kolega jeszcze na kostkach nie jeździł... Jak sądzę to było pytanie do mnie?. Poczytaj choćby kilka moich relacji a znajdziesz odpowiedź, choćby z ostatniego wypadu http://www.advrider.pl/viewtopic.php?f=7&t=6236 , DRZ-ta obuta w Not use for highway, ździebko więcej zrobiłem na kostakch po asfaltach niż wspomniane 300km. Jeśli nigdy nie piłem wina kalifornijskiego to nie ośmielę się napisać że Bordeaux jest lepsze- tak rozumiem odpowiedzialność za własne słowa. nie - to nie było do Ciebie. To było o koledze i dlatego też mam pewne obawy co do tak długiej trasy jeżeli nie jechał nigdy wcześniej na kostkach i właśnie dlatego za najbardziej uniwersalne wskazywałem sahary. Gdyby jeździł na kostkach to podejrzewam, że inaczej brzmiało by pytanie. (ale może się mylę). Jeździłem na kostkach po asfalcie i szczerze powiedziawszy nie czułem się na nich zbyt pewnie - oczywiście w terenie bajka. Natomiast na saharach jak już pisałem świetnie idzie on i dobrze off (oczywiście "świetnie jak na opony uniwersalne). Oczywiście z jednym się zgodzę - pewność wyższości mogę osiągnąć w momencie gdy przejadę tysiące km na każdym możliwym komplecie, ale nadal to będzie tylko moja opinia, a sprawa kompromisu zawsze pozostanie indywidualna - biję się w pierś, ale pozostanę przy swoim i nie uważam żebym koledze źle doradzał ani tym bardziej zagrażał swoją opinią.
|
|
Góra |
|
|
dopra
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 6:00 pm |
|
Dołączył(a): Pn sie 18, 2008 8:31 am Posty: 2679 Lokalizacja: Poznań
|
moim zdaniem TKC dużo lepiej się trzymają drogi asfaltowej niż opony szosowe, szczególnie na dziurawych łukach można się bardziej kłaść.............ale to moje zdanie i dodam że jeździłem na TKC :) już nie wspomnę że w terenie zachowują się lepiej niż sahary, ale są lepsze opony terenowe.
|
|
Góra |
|
|
akcent
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 6:15 pm |
|
Dołączył(a): So mar 07, 2009 8:34 pm Posty: 1089
|
cycekorba napisał(a): ok dzięki za odpowiedzi, po przemyśleniach stwierdzam ze wezmę ze sobą tkc na przód i wymienię A dlaczego przód? Osobiście uważam, że w terenie dobry tył jest ważniejszy, jak zdoła napędzić motocykl, zapewnić szybkość to przednie koło da sobie radę. Ja wymieniłbym w pierwszej kolejności tylną oponę. Po drugie- jaką Tereskę posiadasz i jak ambitna ekipa. Albania to jednak południe europy, zwykle jest sucho i kamienisto- to nie Karpaty. Kolega z nikłym doświadczeniem off na XTZ750ST miał Enduro4 (podobna do scorpionów) i spokojnie sobie radził na Urdele (było bezdeszczowo), na Ukrainie gdy nie pchaliśmy się w górę to też dawał radę. Więc być może zamiana kapci- koszty- jest niepotrzebna.
|
|
Góra |
|
|
cycekorba
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 7:45 pm |
|
Dołączył(a): Śr lip 28, 2010 6:04 pm Posty: 9
|
dzięki cenna uwaga.
Wziąłem pod uwagę przód dlatego że tył jest jeszcze super a przód nosi śladu użycia.
Teren po jakim będziemy jeździć to raczej kamieniste szlaki może jakieś ubite szutry.
Fakt faktem że pewnie wystarczyły by półterenówki. ale słyszałem również wiele opinii że tkc lepiej spisuje się na asfalcie niejedna opona typu sahara
Może już ktoś był w albanii. Piszcie na jakich laczkach śmigaliście
|
|
Góra |
|
|
Misza
|
Tytuł: Re: jakie opony wybrać Napisane: N sie 01, 2010 8:10 pm |
|
honorowy bajkopisarz forumowy |
Dołączył(a): Śr cze 25, 2008 3:48 pm Posty: 518 Lokalizacja: Kąty Wrocławskie
|
Nie wiem po co te dywagacje, bierz E09 trzymaj dobre ciśnienie z przodu i dzida. Jak się sypniesz to będziesz wiedziaqł na co w przyszłości uważać i tyle. Nie startujesz w końcu w rajdzie ani nie ciśniesz hardcórowo po karpackim błocie. Joł :)
|
|
Góra |
|
|