To jedziemy :) Nie jest łatwo bo 'sutterlin' (klasyczne niemieckie pismo ręczne) jest czasem gorszy od cyrylicy...
Dowód rejestracyjny na samochód Opel Olympia, wersja produkowana w latach 1935-37 (pojemość silnika 1279 ccm). Był to pierwszy masowo produkowany samochód osobowy w Niemczech.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Opel_OlympiaSamochód zarejestrowany pod tablicą DW, czyli Danzig-Westpreußen, ówczesna prowincja obejmująca tereny dzisiejszego województwa pomorskiego. Jest to rejestracja typowo cywilna, chociaż takie samochody także używało wojsko, nawet rekwirowano takowe - np na samochody sztabowe.
Dowód rejstracyjny wydany przez Landrat-a (starostę) ówczesnego powiatu Stuhm (Sztum)
http://de.wikipedia.org/wiki/Kreis_StuhmPrzy podpisie widać jakieś literki, jeszcze ich nie rozszyfrowałem, czy jest to 'FA', co by znaczyło że dokumenty podpisał sam Landrat (w latach 1933-45 funkcję tą pełnił Artur Franz), albo jest to jakiś skrót oznaczający 'w imieniu'...
Właściciel samochodu mieszkał w miejscowości Dąbrówka Pruska, w ówczesnej gminie Preußisch Damerau
http://gov.genealogy.net/item/show/DAMRAUJO93NU , w powiecie Stuhm. Obecnie wciąż powiat Sztum ;)
https://www.google.pl/maps/place/D%C4%8 ... 966e9b9480Jeszcze komentarz dotyczący zmiany tablicy rejestracyjnej. Poprzednia rejestracja to przedwojenne oznaczenie I.B. czyli
http://pl.wikipedia.org/wiki/Marchia_Gr ... dniopruska - ta część Wielkopolski, która należała do Niemiec (w tym dobrze mi znany Flatow, czyli Złotów). Przyczyna zmiany to albo zmiana miejsca zamieszkania właściciela (mógł być przeniesiony służbowo, ale niekoniecznie), albo sprzedaż samochodu....
na razie tyle...
EDIT: chyba jednak podpisane przez urzędnika - z tyły jest przy pieczęci 'Im Auftrag' ? (w imieniu)